Aby práce nebyla dřina

0
5

Opakuje se to každý rok; jakmile se trochu oteplí, vyrazíme do svých zahrádek a začneme pracovat. Zapomínáme na žízeň, hlad a dokonce i na čas. Na druhý den si uvědomíme, že jsme to s prací přehnali, až když nás všechno bolí. Aby se situace neopakovala a předešli jsme zdravotním problémům, zkusme dodržovat tyto zásady.

Po základní obhlídce, jakmile to počasí dovolí a půda oschne, s chutí začínáme pracovat. Nabití energií nasbíraných během dlouhých zimních měsíců, kdy jsme povinně odpočívali, se v první řadě pustíme do úklidu.

Často jsme takoví zabrání do hrabání, zametání a likvidace vzniklého odpadu či nepotřebných věcí, že si až po několika hodinách uvědomíme, že jsme se zapomněli najíst a napít, o odpočinku ani nemluvě.

Hlad a žízeň sice rychle zaženeme, horší je to už se svalovicí, s bolavými klouby a zády, které se ohlásí na druhý den. Většinou si až tehdy uvědomíme, že jsme to s tou prací zase přehnali. Pokud od bolesti neumíme vydržet, dáme si jednu, dvě tabletky nebo se ponatierame gelem a za pár dní jdeme do zahrady opět. A znovu to přeženeme, vždyť práce ani počasí nepočkají …

Na jarní práce se přitom dá předem připravit, abychom předešli zdravotním problémům či dokonce zraněním. Odborníci doporučují začít před sezónou s krátkým cvičením doma a pak i před samotnou prací se rozcvičit a zahřát si svalstvo. A hlavně zatěžovat tělo postupně, ne ze dne na den.

Další doporučení, jak si neublížit v zahrádce:

* Při práci si dělat přestávky, aby si odpočinuli zatížené skupiny svalů.

* Jednotlivé úkony střídat; chvíli rýt, pak sít, plít či zalévat.

* Některé práce provádět vkleče, aby se odlehčil záda. Pod kolena si podložit měkkou podložku.

* Výborným pomocníkem je i stoleček, vyzkoušejte něco dělat v sedě.

* Z dřepu nebo vkleče se zvedejte pomalu, aby se vám nezatočila hlava.

* Správná délka násady na nářadí také odlehčí záda.

* Pokud ucítíte bolest, práci přerušte.

* Nezapomínejte na dostatečný přísun tekutin.

* Když zvedáte větší a těžší předměty, uchopte jejich oběma rukama a záda držte narovnaná.

* Používejte ochranné rukavice, abyste předešli puchýřům a ochránili si pokožku i klouby na rukou.

* Nepracujte více než dvě hodiny denně.

* Nepodceňujte slunce, ani to jarní. Hlavu si chraňte vhodnou přikrývkou a pokožku natírejte krémem s UV filtrem.

* Když práci ukončíte, nářadí uložte na bezpečné místo, abyste při jeho vyjímání nepořezali či jinak neporanili.